Pages

23 February 2015

BAB 25 : KENAIKAN PANGKAT

Lulusnya aku dalam peperiksaan juruteknik sekaligus melayakkan aku memohon jawatan tersebut. Kelulusan akedemik L.C.E yang aku miliki sudah tidak di ambil kira lagi. Sebaliknya, peperiksaan yang lulus itu sudah membuat aku setaraf dengan juruteknik yang berkelulusan Politeknik Ungku Omar. Maha suci Allah SWT yang mengatur perjalanan setiap hambaNya. Begitu juga rezeki dan lain- lainnya. Tidak sampai setahun, aku telah memohon jawatan juruteknik. Aku dipanggil untuk temu duga dan terus menyandang jawatan tersebut.
            Kini, aku kelihatan ‘smart’ seperti bintang filem. Maklum saja sudah mencari rezeki sendiri serta sudah boleh membeli baju dan seluar yang bersesuaian dengan kemampuanku. Alhamdulillah, sedikit demi sedikit, setapak demi setapak dapat juga juga aku nikmati kesenangan hidup. Aku kerap berdoa kepada Allah SWT agar aku sentiasa ingat untuk sujud kepadaNya ketika susah mahupun senang dan aku amat takut jika aku termasuk dalam golongan hamba yang kufur nikmat.
            Azamku terlalu kuat untuk meningkat dalam kerjaya. Aku diberi peluang untuk menambahkan ilmu dalam bidang teknikal di Technical College di Jalan Gurney, Kuala Lumpur (Kini UTM Jalan Semarak). Aku meninggalkan pengajianku separuh jalan untuk menumpukan tugas untuk memohon pula jawatan Juruteknik Tingkatan Kanan. Aku lebih suka cara begini daripada belajar di Technical College untuk menggenggam segulung Diploma mahupun Ijazah. Cukup sahajalah aku dengan sehelai sijil L.C.E. Tuan Pengarah, Jurutera Kanan, dan semuanya memberi aku perangsang dan semangat agar aku terus maju. Kini, aku sekali lagi menduduki kertas peperiksaan untuk melayakkanku ke jawatan Juruteknik Tingkatan Kanan.
            Peperiksaan ini sama seperti peperiksaan terdahulu. Aku harus menunggu selama enam bulan untuk mendapatkan keputusannya. SubhanAllah… Aku telah berjaya membuktikan sekali lagi kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan ini. Dengan lulusnya peperiksaan ini, aku dipindahkan dan ditempatkan di JKR Cawangan Tentera, Kem Terendak Melaka dan seterusnya di Bandar Baru Serting, Bahau Negeri Sembilan. Kini, kedudukan jawatanku telah meninggalkan juruteknik- juruteknik lain ke belakang. Ada yang masih kekal dengan jawatan tersebut tanpa kenaikan pangkat dan ada juga telah diberhentikan atau dibuang kerja.

            Semasa di Seremban, dalam kesibukan masa, aku juga sempat mendirikan rumah tangga. Namun, isteriku meninggal dunia dengan meninggalkan zuriat lelaki bernama Syed Muzaffar bin Syed Abdullah.

Terima Kasih

No comments:

>
© DI SEBALIK CERITA INI | Design By Blog Bingkisan Hati