Pages

23 February 2015

BAB 23 : RUMAH ITU ADA BUNIAN

                        “Anak tahu tak, rumah yang anak duduk itu ada penghuni. Kalau tak silap Mak Long penghuni itu jenis ‘Bunian’. Anak tak rasa apa- apa ke?” soal Mak Long.
“Tak pula, Mak Long. Cuma, bila hendak masuk waktu Maghrib sahaja rumah itu mula berbau semerbak dengan wangian.” Aku menjelaskan apa yang aku alami.
“Macam inilah, nak. Kalau anak nak dengar cakap Mak Long, janganlah tinggal lama di dalam rumah itu. Mak Long takut akhirnya engkau cakap sorang- sorang aje, nak.” Jelas Mak Long yang agak menghairankan aku.
Kenapa mesti cakap sorang- sorang macam orang gila?” bisikku di dalam hati.
Aku meneruskan perbualan. Ketika itu sudah masuk waktu asar.
“Baiklah, Mak Long. Nasihat Mak Long akan saya turuti. Tetapi, memandangkan saya baru saja menduduki kuarters itu, biarlah saya duduk buat seketika. Nanti apa pula kata pegawai yang memberi kunci kuarters itu. Seolah- olah saya main- mainkan dia saja. Saya harap Mak Long faham ya?” jelasku agar Mak Long mengerti maksudku.
Sayang pula hendak serahkan kembali kuarters itu. Lagipun aku tidak nampak pula benda- benda yang menakutkan selain wangian sebelum Maghrib. Aku meminta izin Mak Long, untuk pulang ke kuarters kerana hari sudah lewat petang. Aku mencium tangan Mak Long sekali lagi dan terus beredar.
Genap sepuluh hari aku menduduki kuarters itu dan malam ke sebelas ini agak pelik sedikit. Ketika sedang mandi, tiba- tiba suis lampu ditutup. Meraba- raba aku di dalam bilik air. Cepat- cepat aku keluar dan memasang semula suis tersebut. Aku menyambung kembali mandi yang tidak sudah tadi dan tidak kurang enam atau tujuh kali suis lampu ditutup lagi. Namun, perasaanku tidak goyah atau takut tetapi lebih mengesyaki bahawa suis situ yang mungkin bermasalah.
Ketika aku sedang solat pula, paip air tiba- tiba terpasang dengan derasnya. Begitu juga dengan lampu. Selesai sahaja aku mendirikan solat, aku terus menutup paip dan suis lampu. Ketika itu juga paip dan lampu bilik air utama pula yang terpasang. Terduduk aku di lantai sambil memikirkan fenomena yang tidak pernah aku alami selama ini.
“Pergi mampuslah dengan engkau. Malas aku hendak melayan.” Begitulah aku menyumpahnya dan terus menonton televisyen.
Wallahi.. Wabillahi.. Wattakallahi… Bukanlah aku hendak menokok tambah cerita tetapi inilah yang berlaku ketika ini dan di depan mata dan kepalaku. Tidak cukup dengan api dan air yang kerap terpasang dan tertutup dengan sendirinya, kini satu demi satu batu bergolek di atas lantai ke arah aku menonton televisyen. Aku mengutip batu- batu itu dan memasukkannya ke dalam tin. Penuh juga tin itu dengan batu- batu. Ketika ini aku sudah agak beremosi sedikit sambil menjerit.
“Apa benda ni?! Lampulah! Airlah! Sekarang main dengan batu pula! Daripada baling batu, lebih elok kalau baling kemenyan.” Bentakku sepenuh hati.
Tak perlu tunggu lama. Kali ini kemenyan pula yang datang bergolek. Baru sekarang hatiku terbit perasaan takut. Tapi, belum lagi sampai ke tahap kecut perut mahu terkencing.
Waktu malam pula sewaktu aku hendak melelapkan mata, wangian atas katilku harum semerbak umpaman katil pengantin. Disebabkan terlalu wangi, aku pun mengambil bantal dan pindah di bilik sebelah. Aku tidak pasti tika itu jam berapa kerana sebaik sahaja aku tersedar, aku sudah berada di bilik asal tadi.

Banyak lagi adegan- adegan yang sukar dijelaskan secara logik yang bakal menyusul kemudian.

Terima Kasih

No comments:

>
© DI SEBALIK CERITA INI | Design By Blog Bingkisan Hati