Pages

23 February 2015

BAB 21 : KEPUTUSAN PEPERIKSAAN


                        Setelah sekian lama menunggu, akhirnya aku mendengar khabar bahawa keputusan peperiksaan kini telah sampai ke Pejabat Pengarah JKR Negeri Sembilan. Ketika itu, pengarahnya Dato’ IR Talha dan timbalannya, Dato’ IR Md Din Babjee dan keputusan itu memang sudah berada di tangan Tuan Pengarah cuma belum dimaklumkan kepada calon sahaja.
            Selepas seminggu, barulah semua calon yang telah menduduki peperiksaan tersebut diminta hadir di Bilik Gerakan Pejabat Pengarah jam 8.30 pagi. Jam 8.10 pagi, semua calon telah hadir dan duduk di kerusi sambil menunggu keputusan yang mendebarkan yang akan disampaikan sendiri oleh Tuan Pengarah. Kedengaran bisik- bisikan sesame calon dan tidak kurang juga ada yang kelihatan pucat lesi.
            Tepat jam 8.30 pagi, Tuan Pengarah tiba bersama timbalannya serta setiausaha sulit beliau. Semua calon yang berada disitu terus berdiri sejurus melihat ketibaan mereka.
“Good morning, Sir.”
Memandangkan ketika zaman itu tidak ramai yang beragama Islam, maka untuk memberi saalam adalah tidak wajar. Sedangkan semua urusan surat menyurat semuanya dalam bahasa Inggeris.
“Morining.” Ringkas sahaja Tuan Pengarah membalas ucapan. Perkataan ‘good’ pun tidak disebutnya. Sambil membelek- belek setiap keputusan dengan menggelengkan kepala, semua yang hadir sudah tahu bahawa pasti ada yang tidak kena dengan Tuan Pengarah. Tiba- tiba sahaja Tuan Pengarah bersuara.
Who is Syed Abdullah B Syed Hussein?” soalnya secara tiba- tiba.
Orang tua ni tanya kea tau marah ni?” getus aku dalam hati lalu berdiri.
I am Syed Abdullah Bin Syed Hussein, Sir.” Balasku.
Dia tanya pendek, jadi aku pun jawab pendek sahajalah.
Dengan nada yang agak tinggi dank eras, Tuan Pengarah meneruskan kata- katanya.
If this type of result you achieved, especially in this technical line, I think it’s time for all of you to apply for a non-technical post. Don’t ruin the image and reputation of JKR!”
Emosi betul Tuan Pengarah ni. Keputusan aku teruk sangat ke?” bisikku di dalam hati.
Tadi namaku dipanggilnya. Pasti keputusanku teruk. Aku yang duduk di kerusi belakang sudah memasang niat. Sekiranya kata- kata Tuan Pengarah itu benar- benar ditujukan khas untukku, aku taubat nasuha daripada mengambul peperiksaan ini lagi untuk tahun- tahun berikutnya.
Tuan Pengarah membebel lagi.
27 technician and 1 junior technician. Your ranking is equivalent to your college in Johore, Malacca and Pahang. Are the examination questions too difficult?
Semua terdiam dan membisukan diri masing- masing. Sunyi seolah- olah sedang bertafakur di atas tanah perkuburan.
“Syed Abdullah..”
Eh? Nama aku lagi kena sebut. Kenapa ni? Kes berat ke? Keputusan aku terlampau teruk ke? Atau aku tidak boleh lagi mengambil peperiksaan ini di masa akan datang?” soalku yang diajukan kepada diri sendiri.
Yes, Sir!
Apa lagi aku hendak jawab. Sudah dua kali namaku disebut. Takkanlah bapa tidak kenal anak. Bukankah tadi dia sudah katakana 27 juruteknik dan seorang juruteknik rendah. Yang rendah itu akulah, siapa lagi?
What is your post?” soalnya.
Junior Technician, Sir.” Spontan sahaja aku menjawab.
Your qualification?
Laa… Melarat kepada keputusan pula.
Lower Certificate of Education with 7 credits, Sir.” Aku menjawab dengan kreditnya sekali.
Matilah aku kalau Tuan Pengarah kutuk aku depan semua calon. Cukuplah dulu semua juruteknik kutuk aku sewaktu hendak mengambil peperiksaan jabatan ini. Tapi kali ini, kalau Tuan Pengarah yang kutuk, bermakna ramai jugalah yang bodoh macam aku. Tidaklah aku berasa malu sangat.
Tuan Pengarah masih tidak berpuas hati dan terus membebel.
Syed, stand up and tell your friends how you achieved your grade.
‘Grade’ apa pula Tuan Pengarah ni. Suka atau tidak, aku pun bangun dan cakap ala kadar.
Actually, I share my success with IF Thomas Thamboo, Sir. He helped me so much. Aport of it, it was my initiative  to study hard.
Ok kot komen aku ni.” getus hatiku lagi.
Hear that! Shame on you. Qualified from a leading polytechnic yet a candidate with L.C.E got through all the papers with flying colors. Congratulations, Syed!” balas Tuan Pengarah.
Eh.. Eh.. Rupa- rupanya aku lulus dengan cemerlang.” Kataku di dalam hati dengan gembiranya.
Thank you, Sir!” balasku lalu terus duduk.
Tuan Pengarah pun menyerahkan keputusan slip peperiksaan kepada setiausaha sulitnya dan terus meninggalkan Bilik Gerakan bersama timbalannya. Setiausaha sulit itu memanggil nama setiap calon dan menyerahkan keputusan masing- masing. Sebaik sahaja aku menerima slip keputusanku, aku terus beradar tanpa berminat hendak berbual dengan sesiapa pun.
Seminggu lebih Pejabat JKR heboh dengan kejayaanku. Juruteknik- juruteknik yang pernah mengutukku dulu semuanya tertuduk malu. Kini aku bermunajat kepada Allah SWT atas kejayaan ku ini. Aku juga terus berjumpa dengan jurutera IR.Thomas Thamboo untuk memberitahu kejayaanku serta mengucapkan terima kasih kepadanya.

Kini, aku berjalan berkepak. Sekurang- kurangnya tidak ada juruteknik yang akan membodohkan atau menghinaku lagi. aku bukannya riak, tetapi aku sudah lama memendam perasaan ini. Dengan keputusan yang aku perolehi, mudahlah aku memohon jawatan juruteknik sekiranya masih ada kekosongan.

Terima Kasih

No comments:

>
© DI SEBALIK CERITA INI | Design By Blog Bingkisan Hati