Pages

21 February 2015

BAB 19 : PEPERIKSAAN JABATAN


                        Atas usaha gigihku, Alhamdulillah, dalam tempoh dua tahun aku telah lulus peperiksaan yang diwajibkannya itu iaitu subjek ‘Road Construction’ dan juga ‘General Paper’. Pekerja yang galagal, masih terkial- kial. Pekerja yang sudah tamat tempoh percubaan pula agak risau akan nasib yang tidak pasti. Kejayaanku lebih kepada berusaha bersungguh- sungguh dengan azam dan cita- cita untuk meningkatkan diri jika diizinkan Allah SWT. Tidak lupa juga janjiku kepada pegawai yang menemu dugaku dahulu. Jawatan yang aku sandang hanyalah Juruteknik Rendah sedangkan banyak Juruteknik yang berkelulusan dari Politeknik Ungku Omar, Ipoh.
Peperiksaan yang aku lulus pun bukan merupakan kelayakan untuk kenaikan pangkat, cuma sekadar menetapkan aku dalam jawatan tetap dan disahkan dalam jabatan sahaja. Peluang untuk aku naik pangkat masih terbuka dengan syarat aku mesti berani mengambil peperiksaan Juruteknik yang di adakan setahun sekali. Syaratnya, wajib lulus kesemua empat kertas atau mata pelajaran iaitu ‘Survey’, ‘Road / Building Construction’, ‘Reinforced Concrete’, dan ‘Estimating’. Semua kertas ini menggunakan bahasa Inggeris. Dengar sahaja keempat- empat kertas tersebut, aku sudah mati kutu. Macam mana aku hendak hadapinya lebih- lebih lagi untuk lulus dengan cemerlang.
Azamku kuat. Cita- citaku juga tinggi. Caranya mudah iaitu aku mesti berusaha bersungguh- sungguh. Dengan izin Allah SWT, aku pasti akan berjaya.
Selepas hampir lima tahun aku dalam Bahagian Jalan, aku pun memohon melalui Ketua Jabatan agar aku diberi peluang untuk ditukarkan di Bahagian Bangunan. Alhamdulillah. Permohonanku tidak dipersiakan. Tidak sampai satu bulan, aku telah pun ditukarkan ke Bahagian Bangunan. Banyak yang aku tidak tahu dan banyak juga perkara baru yang harus aku pelajari. Selepas genap setahun, aku pun berhasrat untuk menduduki peperiksaan Juruteknik.
Aku meluahkan hasratku kepada semua juruteknik mengenai bagaimana caranya untuk memohon dan mengambil peperiksaan tersebut. Luahan aku dibalas dengan gelak ketawa. Dengan nada sini, mereka memperliku.
“Kami yang berkelulusan MCE dan Politektik Ungku Omar pun lingkup. Inikan pula engkau yang hanya ada L.C.E sahaja yang berani nak mengambil peperiksaan itu?”
Pedih telingaku dan aku benar- benar terasa yang aku ini hina di mata mereka. Beginilah sikap manusia. Bukan mahu menolong, tetapi lebih kepada mengutuk, menghina, dan membunuh semangat orang lain. Inshaa-Allah, aku akan cuba dan aku akan buktikan kebolehanku.
Pada suatu hari, aku memberanikan diri untuk berjumpa dengan seorang jututera bernama IR.Thomas Thamboo. Jurutera ini amat baik orangnya dan beliau amat suka dengan cara aku bekerja. Tanpa melengahkan masa, aku meluahkan hasrat, cita- cita, dan azamnku kepadanya untuk mencuba mengambil peperiksaan juruteknik itu. dengan hati yang penuh ikhlas, jurutera itu pun mengeluarkan buku- buku dari rak di belakang mejanya dan diserahkan kepadaku sambil berkata,
Mr.Syed, take this books and read it. If your find any complication with the calculation or anything, please do not hesitate to ask me.”
Ya Allah. Baiknya jurutera ini. Walaupun bukan beragama Islam, tetapi hati budinya amat baik.
Thank you, Sir. I will work hard and study hard.
Itu saja yang dapat aku jelaskan. Lulus atau gagal, aku sudah usaha.

Aku pun mengambil kesemua buku- buku rujukan yang banyak berkaitan dengan bidang teknikal. Buku- buku itu amat berguna untuk aku hadapi peperiksaan itu kelak. Aku terus membaca, membuat kiraan, serta menghafal sesetengah formula. Tidak kurang juga aku kerap berjumpa dengan jurutera IR.Thomas Thamboo sekiranya ada yang tidakku fahami. Permohonan dan borang untuk mengambil peperiksaan telah lama aku hantar.

Terima Kasih

No comments:

>
© DI SEBALIK CERITA INI | Design By Blog Bingkisan Hati