Pages

24 March 2015

BAB 26 : ALAM PERKAHWINAN


            Lama juga aku menduda kerana ketika itu aku tidak terlintas hendak berumah tangga lagi. Bukankah urusan jodoh juga ketentuan Allah SWT? Justeru, dengan izinNya, tanpa merancang dan bertemu, aku dicarikan jodoh. Maka pada tanggal 19 Disember 1987, kami telah pun selamat diijab kabulkan. Gadis yang berasal dari utara Sik, Kedah. Sharifah Asma Binti Syed Mohamed sah menjadi isteriku. Ketika itu, isteriku merupakan guru terengkas. Begitu juga silibus yang kesemuanya berada di bawah naungan dan kelolaan Institut Yayasan Terengkas yang beribu pejabat di Alor Setar, Kedah.
            Pada peringkat awal, aku terpaksa berulang- alik dari Melaka ke Sik, Kedah. Perjalanan yang agak jauh dan memenatkan. Demi sebuah rumah tangga yang baru dibina, isteriku mengorbankan kerjayanya dan membuat keputusan untuk menamatkan saja kelas terengkas untuk menetap di Melaka. Setelah selesai urusannya, maka isteriku pun meninggalkan kedua ibu bapanya di kampung dan mengikutiku ke Melaka untuk memulakan kehidupan baru di alam perkahwinan.
            Kehidupan rumah tanggaku pada peringkat awal banyak kekurangannya. Rumah pun merupakan rumah sewa kampung. Pada masa itulah kami mula membeli keperluan sedikit demi sedikit. Makan minum pun tak perlu untuk memasak pelbagai lauk memandangkan yang hendak makan hanya kami berdua sahaja. Mudahlah kami berdua yang ala kadar dan sekali sekala makan di luar sahaja. Masa kami banyak terluang dengan menonton televisyen sambil memakan kacang. Ketika itu, rumah masih sunyi kerana tidak mempunyai zuriat. Dengan keadaan yang masih belum sempurna, kami harungi rumah tangga dengan aman dan penuh kasih sayang. Namun, jauh di sudut hatiku, aku impikan kehidupan yang agak selesa dengan mempunyai rumah sendiri disamping zuriat yang sederhana ramai. Rumah yang tidak terlalu besar tetapi memadailah untuk menaungi keluarga dan zuriat jika diizinkan oleh Allah SWT.
            Pada suatu malam, aku mengambil sehelai kertas dan sebatang pen lalu mengajak isteriku melihat coretanku yang merupakan impianku di atas kertas. Di atas kertas itulah aku rajahkan sebuah rumah lengkap dengan kolam serta hiasan dalaman untuk menceriakan suasana rumah itu nanti. Tidak cukup dengan itu, aku gambarkan pula sebidang tanah yang luas untuk bercucuk tanam dan menternak itik, ayam, dan kambing. Isteriku sekadar mengiyakan sahaja setiap yang aku coretkan di kertas itu. Dia amat khusyuk umpama seorang pensyarah menerangkan sesuatu kepada pelajarnya. Apabila aku tanya sama ada setuju atau atau tidak dengan  perancangan dan impianku, yakin atau tidak, dia hanya menjawab “Inshaa-Allah”. Sepuluh kali ditanya, sepuluh kalilah jawapan sama yang aku terima. Begitulah keadaanya sehingga aku mula berasa mengantuk.

            Coretan dan rajah yang aku lakarkan itu, aku simpan dengan baik. Dengan izin Allah SWT, aku akan merealisasikan impianku. Aku tidak boleh berangan kosong seperti Mat Jenin tetapi aku perlu berusaha ke arah impian itu. Begitulah kuatnya semangatku. Namun, yang agak melucukan, coretan di atas kertas memang nampak gah, tetapi motosikal yang ada pun milik kawan yang sudi meminjamkannya untukku.

Terima Kasih

No comments:

>
© DI SEBALIK CERITA INI | Design By Blog Bingkisan Hati