Pages

31 January 2015

BAB 11 : MENCUBA NASIB DI KUANTAN

Sebaik memberi salam, seorang lelaki membuka pintu dan amat terperanjat melihat aku yang tercegat di luar. Banyak pula soal jawabnya. Bila sampai? Hendak ke mana? Naik apa dan bermacam- macam soalan yang menambahkan kepenatan dan keletihan aku. Ketika waktu menghampiri Magrib, aku membersihkan diri dan bersiap sedia untuk mendirikan solat.
Selesai sahaja menunaikan Fardu Magrib, kami dipelawa untuk makan bersama. Kebetulan bersebelahan garaj kereta, ada dua bilik yang diubah suai untuk anak- anak bujang mereka. Seorang bernama Syed Sahil bin Syed Omar dan seorang lagi bernama Syed Mohamed bin Syed Omar. Dapatlah kami menumpang disitu untuk tempoh yang tidak pasti berapa lama. Aku pun menceritakan hasrat untuk mencari pekerjaan. Tidak kisahlah apa kerjanya, yang penting aku dapat kerja untuk menyara hidupku ini. Kebetulan pula tuan rumah yang bernama Syed Omar itu memiliki kedai di Pekan Kuantan dan merupakan pengusaha kain songket yang agak terkenal di situ. Aku diambil kerja sebagai jurujual yang tidak mempunyai apa- apa pengalaman. Mereka tidak kisah berapa lama aku hendak tinggal di bangsal garaj itu dan aku pula tidak berasa janggal kerana aku dapat membantu menjaga kedai mereka.
Syed Sahil pula adalah seorang jurujual kereta dan baik dan baik orangnya. Di biliknya yang agak kecil itulah kami berempat tidur bersama. Kami kerap juga di ajak keluar makan di luar. Semoga Allah SWT memurahkan rezekinya. Dia bukanlah orang yang senang, tetapi raut wajahnya amat ikhlas untuk menumpangkanku buat seketika dirumahnya itu.
Pada suatu hari, ada seorang tetamu dari Terengganu bernama Syed Mohammad datang untuk menziarahi Syed Omar. Alangkah terperanjatnya apabila melihatku yang turut berada di rumah Syed Omar.

Syed Mohammad merupakan seorang Pegawai Kanan Polis berpangkat O.C.C.I (Officer in-Charge of Crime and Investigation). Belum sampai tiga minggu kami berada di Kuantan, kini saudaraku pula berhajat membawaku ke Kuala Terengganu. Bagaimana pula nasib kawanku kalau aku ke Kuala Terengganu? Namun, perancangan Allah itu Maha Hebat kerana kebetulan pula abang kandung Nasir memang bekerja di Kuala Terengganu di Pejabat Tanah dan Galian dan saudara aku amat kenal dengannya. Maka kami berdua bersama- sama ke Kuala Terengganu dan disinilah kami terpaksa berpisah dan membawa haluan masing- masing. Nasir menetap bersama dengan abangnya dan aku pula mengikut saudaraku yang tali persaudaraan yang agak jauh itu.

Terima Kasih

No comments:

>
© DI SEBALIK CERITA INI | Design By Blog Bingkisan Hati