Pages

31 January 2015

BAB 9 : TINGKATAN LIMA

           Rutin tugas ini berlarutan sehingga aku di Tingkatan Lima. Bagaimana harus aku hadapi peperiksaan sekiranya beban tugasku berterusan sebegini? Sekiranya di’jamak’kan jumlah tahun, dikira selepas kematian ibu bapaku, wajarlah aku kini boleh dianggap ‘pakar’ dalam bidang yang aku lakukan selama ini. Ketika ini, usiaku telah memasukki zaman remaja dan tidak mustahil aku boleh buat ‘tunjuk perasaan’ mahupun membuat satu keputusan drastik.
            Pada penggal pertama sesi persekolahan dalam tingkatan lima, semua pelajar dikehendaki membayar yuran untuk menghadapi peperiksaan ‘Malaysian Certificate of Education’ atau ‘MCE’ atau lebih dikenali dengan ‘Senior Cambridge’. Ketika itu, yuran setiap mata pelajaran ialah RM7.50. Memandangkan aku mengambil 9 mata pelajaran, maka aku harus membayar
RM 7.50 x 9 = RM 67.50. Ya Allah…. Macam mana hendak aku ceritakan kepada bapa saudaraku yuranku sebanyak itu dan wajib dibayar sebelum cuti penggal pertama. Yang menghairankan, menakjubkan, dan mengajaibkan, dalam keadaanku yang kurang fokus pada pelajaran, aku berupaya dan layak menduduki kelas Sains. Di atas palang pintuku terpampar jelas ‘5 Science 1’. Patutlah cikgu kata aku pandai, cuma kurang bimbingan. Aku tak kisah semua itu. mereka tidak hidup dalam keadaan dan suasana hidupku, justeru mereka tidak merasai keperitan dan keazabannya. Bak kata pepatah Inggeris, “You are not in my shoes, so what do you know about my sufferings?” Berhabuk juga bahasa Inggeris aku kan? Aku telah mengwar- warkan kepada kawan- kawan sedarjah, sekiranya aku tidak dapat melunaskan yuranku sebelum cuti penggal pertama ini, besar kemungkinan aku akan membuat keputusan berhenti sahaja. Hasratku telah sampai ke pengetahuan cikgu Sains bernama Pn. Grace Richards. Beliau amat terkejut dengan keputusan ini dan beliau terus saja berjumpa denganku agar aku membatalkan sahaja niat itu dan terus menumpukan kepada peperiksaan yang tinggal hanya beberapa bulan saja lagi. Beliau sanggup membayar kesemua yuranku asalkan aku mahu terus belajar dan melupakan niat untuk berhenti itu. Baik sungguh hati budi cikgu ini walaupun beliau bukan beragama Islam.
            Buatlah apa sekalipun, namun hasrat untuk terus belajar telah terkubur dan yang bermain di fikiranku hanyalah mahu berhenti dan cari apa sahaja kerja. Tetapi, apakah kerja yang layak buat diriku yang hanya memiliki L.C.E. (Lower Certificate of Education) sahaja? Memang benar dan sahih, kelulusan aku tidak akan membawaku pergi ke mana. Aku sedar hakikat ini. Cita- cita aku pun bukan melambung tinggi dan jawatan ‘peon’ atau budak pejabat ataupun bekerja sebagai pemungut sampah dengan Majlis Pembandaran Melaka saja. Aku pun terus ke Pejabat Buruh dan mendaftar di samping mengisi borang SPA (Suruhanjaya Perkhidmatan Awam) dengan memohon jawatan yang setimpal dengan kelayakan aku. Kadang- kadang bermain juga dalam kotak fikiranku, kenapa keputusan begini harus aku ambil sedangkan aku bukannya bodoh. Keputusan setiap peperiksaan sentiasa berada di atas paras sederhana. Hanya ruang dan peluang sahaja yang tidak ada. Kalau ada, pasti aku juga boleh berjaya macam orang lain. Aku nekad dan keputusan aku adalah muktamad!
            Kerja apa saja tidak menjadi persoalan. Yang mustahak, aku ada sedikit duit belanja untuk makan minum dan pakaian. Sudah puas sangat aku memakai pakaian bertampal. Inilah usia remaja. Perubahan datang mendadak. Itu semua normal. Kini, aku mahu berdikari tanpa mengharapkan makan minum atas ihsan orang, lebih- lebih lagi menjadi ‘babu’ dan ‘khadam’ orang.


Terima Kasih

No comments:

>
© DI SEBALIK CERITA INI | Design By Blog Bingkisan Hati