Pages

30 January 2015

BAB 6 : MAKAN KETIKA DI RUMAH

            Pembohong besarlah aku sekiranya aku katakan aku tidak diberi makan di rumah. Tetapi ketika di meja makan, hendak tambah lagi pun ada perasaan takut. Bila anak- anak bapa saudaraku pandang saja padaku, terasa pula seolah- olah aku kuat makan. Kalau hendak difikirkan, memanglah kanak- kanak usia sebegini memang ada selera makan. Seingat aku, belum pernah aku menambah nasi kecuali yang ada di pinggan itu saja yang aku habiskan. Cukup ke, tak cukup ke, kenyang ke, masih lapar lagi ke, pastinya aku akan bangun dan basuh pinggan yang aku pakai disamping menunggu pinggan mangkuk yang lain untuk dibasuh juga. Selesai satu tugas! Selepas ini, aku perlu mengelap meja dan menyapu lantai. Membesarlah aku dengan cara begini. Inshaa-Allah, sama juga dengan kanak- kanak yang seusia denganku. Hanya nasib dan perjalanan hidup dan coraknya agak berbeza. Beruntunglah anak- anak yang masih mempunyai ibu bapa dan mendapat sepenuhnya kasih sayang. Semua yang aku lalui, demi Allah, tidak pernah aku kesali. Bukankah telah aku katakana, disebalik semua kesusahan ini, pastinya ada hikmahnya. Hanya Allah SWT Yang Maha Mengetahui tempoh dan masanya. Diam tak diam, sudah lapan tahun aku hidup begini. Wajib aku bersyukur kerana ada juga rumah untuk berteduh dari hujan dan panas dan dapat juga sesuap dua nasi memasuki mulutku.

            Begitu juga dengan adik perempuanku. Dia kini sudah pandai memasak, menuang air, dan juga menjahit bajunya yang koyak. Kerap aku merenung wajahnya dan ada ketikanya aku lebih tangisi adikku dari memikirkan nasib aku sendiri. yang pastinya nasib kami sebakul. Kami harungi bersama. Kisah abangku pula entah ke mana, tapi dia juga membesar seperti kami disini.

Terima Kasih

No comments:

>
© DI SEBALIK CERITA INI | Design By Blog Bingkisan Hati